Vælg dato herover og derefter klik på det tidspunkt du ønsker at se filmen nedenfor. Find mere information om filmen længere nede på siden.


VENUS I PELS // talk v. professor Mikkel Thorup om sadomasochisme som politisk teori
Event
VENUS I PELS // talk v. professor Mikkel Thorup om sadomasochisme som politisk teori

VENUS I PELS // talk v. professor Mikkel Thorup om sadomasochisme som politisk teori

Vær med til en aften om sadomasochismens kødelig leg med magt. Vi ser Polanskis film VENUS I PELS, og efter filmen taler professor i Idéhistorie, Mikkel Thorup, om hvorfor frie mennesker indlader sig på frivillig underkastelse eller imiteret herredømme. S/M ofte har haft filosoffers særlige interesse (Sade, Beauvoir, Bataille, Agamben, Žižek m.fl.), og sadomasochismen er et interessant sted at undersøge magtens væsen fra som et hårdtslående billede på, hvorfor vi adlyder, og hvorfor vi gider kommandere.



Efter Mikkel Thorups oplæg er det mulighed for at stille spørgsmål og debattere aftenens emne.



VENUS I PELS (jeg ved ikke, om der er en bedre beskrivelse af filmen et sted)?

På et parisisk teater er den tilsyneladende talentløse amatørskuespiller Vanda til audition. Hun vil gøre hvad som helst for rollen. Da hun får chancen, sker der en uforklarlig forandring. Instruktøren Thomas har aldrig set en større indlevelse, og snart udvikler hans fascination for Vanda sig til en farlig besættelse. VENUS I PELS (2013) er instrueret af Roman Polanski.



SEKSUALUNDERVISNING FOR VOKSNE

Arrangementet er del af eventrækken SEKSUALUNDERVISNING FOR VOKSNE, hvor vi udforsker seksualitetens mange aspekter gennem film, talks, litteratur og inspirerende events. SEKSUALUNDERVISNING FOR VOKSNE er for alle, som har lyst til at blive klogere på trivsel, seksualitet, følelser, forhold, fantasier og relationer i et hyggeligt, sjovt og inspirerende rum.

Om VENUS I PELS:
Efter en lang dags sceneprøver på det stykke, som han skal til at instruere på et parisisk teater, er Thomas endelig blevet alene og beklager sig nu over den overraskende lave standard på de mulige kandidater.
Ikke én har haft noget, der ligner format, til den vigtige hovedrolle.

Han er ved at gøre sig klar til at forlade teatret, da Vanda pludselig træder ind på scenen i en skamløs hvirvelvind af tøjlesløs energi. Og Vanda er indbegrebet af alt det, som Thomas hader; hun er grov, idiotisk og i øvrigt parat til at gøre absolut hvad som helst for at få rollen.

Men da Thomas trænges op i et hjørne og lader hende få sin chance, forbløffes han ved pludselig at betragte en fuldkommen forandret Vanda. Ikke alene har hun fundet det rigtige kostume og de rigtige rekvisitter, men forstår i overraskende grad også hovedrollens (hvis navn hun deler) allerinderste og mest intime motiver og kan i øvrigt samtlige replikker udenad.

Efterhånden som sceneprøvens minutter glider over i timer - og stemningen mellem de to intensiveres - udvikler Thomas’ fascination sig til en ren besættelse.